SFINŢI, ZILELE SFINTILOR SI SIMBOLURI ( 6 )

Ei trebuiau de asemenea să „distrugă toate imaginile” (dumne)zeilor păgâni (Num.33:52). S-a discutat adesea de-a lungul secolelor măsura în care trebuiau să fie continuate aceste instrucţiuni în Noul Testament. The Catholic Encyclopedia dă o schiţă istorică a acestui lucru, arătând cum s-au luptat oamenii şi chiar au murit din cauza acestei controverse, mai ales în secolul 8. Deşi susţine folosirea statuilor şi picturilor, ea spune: „Se pare că, vreme de multe secole, unii creştini au avut o antipatie faţă de picturile sfinte, bănuind că folosirea lor era, sau ar fi putut deveni, idolatră”, se menţionează mai mulţi episcopi catolici care erau de această părere.  Totuşi, fără îndoială că este împotriva învăţăturii lui Cristos ca oamenii – indiferent în care tabără ar fi – să se lupte şi să se omoare din cauza acestei chestiuni.

Sfinţii catolici sunt în mod obişnuit desenaţi cu un cerc sau o aureolă în jurul capului. Aşa făceau artiştii şi sculptorii din anticul Babilon în jurul capului oricărei fiinţe pe care doreau s-o reprezinte ca zeu sau zeiţă!” Romanii o zugrăveau pe Circe, zeiţa soarelui, cu un cerc în jurul capului. Cu toate că aceasta nu este o chestiune majoră în sine, o comparare a desenelor care îi reprezintă pe Circe, Buda şi St. Augustin – fiecare cu un simbol circular în jurul capului – arată că acest uzaj a fost influenţat de un obicei precreştin.

Biserica din primele patru secole n-a folosit imagini ale lui Cristos. Scripturile nu dau nici o descriere a trăsăturilor Lui fizice ca să I se poată face cu ajutorul lor un portret fidel. Ca urmare, pare vădit că tablourile cu Cristos, ca şi cele cu Maria şi cu sfinţi, au provenit din imaginaţia artiştilor. Nu trebuie decât să aruncăm o scurtă privire în arta religioasă ca să vedem că în diferite secole şi în diferite naţiuni au fost găsite multe tablouri diferite ale lui Cristos. Este evident că nu toate îl pot zugrăvi aşa cum a arătat El cu adevărat! Pe lângă aceasta, acum că S-a înălţat la cer, nu-L mai cunoaştem “în felul cărnii” (2.Cor.5:16), fiind „glorificaţi” (Io.7:39) şi cu un „trup glorificat” (Fil.3:21), nici chiar cel mai bun artist din lume nu I-ar putea face portretul Regelui în frumuseţea lui. Orice pictură, chiar cea mai bună, n-ar putea arăta niciodată cât de minunat este El cu adevărat!

Acest articol a fost publicat în Religie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la SFINŢI, ZILELE SFINTILOR SI SIMBOLURI ( 6 )

  1. LgMihail spune:

    Dovezi arheologice arata ca, in secolul 2, in catacombele romane unde se ascundeau crestinii, atat chipul lui Hristos, cat si icoana Maicii Domnului si chiar o serie de apostoli impreuna cu cateva scene biblice erau pictate pe pereti. Secolul 2 reprezinta directa predanie apostolica, ceea ce ne duce cu gandul la traditia cu privire la Apostolul Luca – primul iconar crestin.

    Totodata, cu privire la chipul exact al lui Hristos, te inseli: Uiti de marama Sfintei Veronica, despre care Sfanta Traditie ne vorbeste mult.
    De altfel, in Ortodoxie avem multi Sfinti care, in vedenie sau in rapire L-au vazut pe Mantuitorul, redand in icoane sau confirmand cele stiute cu privire la infatisarea Sa.

    Apoi, e foarte gresit punctul de vedere din care privesti:
    Iconarii bizantini si neobizantini nu-si propun sa redea in imagini un om. In ceea ce priveste infatisarea, pe aceasta nu se pun mari accente. Icoana trebuie sa reflecte starea de dupa moarte a Sfantului reprezentat sau starea de dupa Inviere, in cazul lui Hristos. Icoana este un „ocean” de simboluri adunate pe o bucata de lemn sau de panza. Cine nu intelege taina Icoanei nu intelege Taina Intruparii lui Hristos, nu intelege porunca lui Dumnezeu data evreilor de a face un sarpe de arama, la care, privind numai, sa fie izbaviti, nu intelege insemnatatea heruvimilor din templu, nu intelege ca a picta un chip „asemenea” este lasat de la Primul Iconar, Cel ce a facut pe om dupa Chipul si Asemanarea Sa. Cel ce nu intelege taina Icoanei, nu intelege duhul crestin autentic – acela al martiriului biruitor. Hristos de pe Cruce a biruit, iar Rastignirea Sa a Sfintit cele randuite de El, anterior, prin viu-grai si minuni. Tot asa, ceea ce vreme de 8 secole a fost randuit si pastrat prin viu-grai si intarit de nenumarate minuni, a trebuit sa fie pecetluit pentru vecie cu Pecetea lui Hristos – mucenicia. Cand vine o prigoana, Hristos umple cerul de Sfinti si pamantul de podoabe – insemnele biruintelor crestine.

    Cine nu se uneste cu cei 2000 de ani de suferinte si nevointe continue, pana la Hristos, trecand si prin incercarea veacului al 8-lea, nu este crestin. Este pagan.

    „Cel ce nu se inchina Icoanei lui Hristos, Anatema sa fie!” (Sinodul al VII-lea Ecumenic)

    Nu sta in nepasare, cerceteaza:

    http://www.odaiadesus.ro/icoane.html – de unde tin sa citez in avans o fraza:

    „Se închina ortodocsii la icoane?
    Crestinii se roagă în prezenta icoanelor (asa cum evreii se rugau în prezenta icoanelor Templului), dar nu la icoane.”

    http://sensism.wordpress.com/2012/01/13/idolatria-ortodoxa-o-afirmatie-fara-sens-partea-iv/

    Pace si Lumina!

    Si nu te lua dupa „invatatorii care sa le gadile auzul”, devenind unul dintre cei „infierati in cugetele lor” – cum ii denunta pe acesti eretici, Sfantul Apostol Pavel, in epistolele sale.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s