Principii specifice de interpretare a textului biblic

  • În general, o naraţiune vetero-testamentală nu ne învaţă în mod direct o doctrină.

  • O naraţiune vetero-testamentală ilustrează de regulă una sau mai multe doctrine formulate propoziţional în altă parte.

  • Naraţiunile consemnează ceea ce s-a întâmplat – nu neaparat ceea ce ar fi trebuit să se întâmple sau ce ar trebui să se întâmple de fiecare dată. De aceea, nu fiecare naraţiune are o morală individuală identificabilă.

  • Ceea ce fac oamenii în naraţiuni nu constituie neaparat un exemplu bun pentru noi. Adesea, este tocmai contrariul.

  • Majoritatea personajelor din naraţiunile VT sunt departe de a fi perfecte, iar acţiunile lor, aşijderea.

  • Nu ni se spune întotdeauna la sfârşitul unei naraţiuni dacă ceea ce s-a întâmplat a fost bun sau rău. Se presupune că suntem în stare să apreciem singuri cele relatate pe baza a ceea ce Dumnezeu ne-a învăţat deja în mod direct şi categoric în Scriptură.

  • Toate naraţiunile sunt selective şi incomplete. Nu ni se prezintă toate detaliile relevante. Dar ce apare însă în naraţiune este tot ceea ce autorul a inspirat a considerat că îi important să ştim.

  • Naraţiunile nu sunt scrise pentru a răspunde tuturor întrebărilor noastre teologice. Ele au un scop anume şi se ocupă de anumite subiecte, lăsând ca altele să fie discutate în altă parte, în alt mod.

  • Naraţiunile ne pot învăţa fie explicit (afirmând în mod clar ceva) fie implicit (implicând în mod clar ceva, fără să afirme de fapt, lucrul respectiv).

  • În ultimă instanţă, Dumnezeu este eroul tuturor naraţiunilor biblice.

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Religie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la Principii specifice de interpretare a textului biblic

  1. Elvis zice:

    Sunt de acord ca multe episoade din VT sunt cele mai bine exemple de cum sa nu faci,dar sa trag concluzia ca asta a fost si scopul sa ne invete cum sa nu facem ,eu ma indoiesc ! Ca Dumnezeu este eroul tuturor naraţiunilor biblice ma indoiesc serios si iti repet doar episoadul in care Dumnezeu a aruncat cu bolovani si grindina in niste creatii ale sale si a oprit Soarele ca Iosua sa omoare toti dusmanii sai ! Daca tu il vezi in stare pe Dumnezeu sa faca asta ,ma indoiesc ca mai avem ce discuta !Esti un barbat destept,Ciprian,licentiat,faci un sport frumos ,te rog eu mult ,nu mai aduce blasfemii Adevaratului Dumnezeu,doar pt ai multumi pe aceia care spun ca Dumnezeul cel Adevarat este Dumnzeul din VT ! Mediteaza si gandeste-te ,daca Dumnezeu poate primi jertfe de oameni,pentru pacatele oricui,pt ai ierta pe oameni,la ce Dumnezeu se inchina crestinii ?Fac apel la bunul tau simt si daca tu vrei sa crezi intr-un Dumnezeu imbunat de jertfe umane, e alegerea ta,dar mi-ar parea rau ca barbati tineri si cu discernamant propriu sa creada astfel de lucruri !

    Apreciază

  2. Artur zice:

    Draga Ciprian,

    Ii bine ca vrei cumva sa explici altora intelesul celor scrise in Biblie, dar fa-o simplu, nu cu teologie, pe care nu stiu de unde ai luat-o. Si, inca ceva, nu te grabi sa interpretezi texte pe care doar le-ai citit si nu le-ai studiat.

    Inaintea lui Dumnezeu mai mare responsabilitate si pedeapsa vor avea cei ce se grabesc sa explice Scriptura si deviaza. Te sfatui sa fii atent!

    Mai bine pune un capitol din Biblie in articol si asa o sa faci mai bine.

    Apreciază

    • Ciprian Sarivan zice:

      Nu stiu de ce unii oameni se intereseaza de unde am luat teologia. Daca i-ar interesa cu adevarat Biblia, atunci ar studia si teologie. Probabil ca altul este motivul pentru care studiaza Biblia.
      Am studiat textele biblice inainte de a scrie articole. Nu stiu de ce unii se considera mari cunoscatori ai Bibliei, dar care nu stiu macar ce este teologia.
      Cine umbla cu sfaturi cum sa scriu pe blog mai bine s-ar uita la blogul lui.

      Apreciază

      • arturboicu zice:

        Ciprian, Sa zicem ca am scris prea critic, dar mai ia in considerare ce mai scriu in comentarii si alti cititori ai blogului tau.
        Un lucru mai am de spus: este bine că îndemni pe oameni spre Dumnezeu, dar, doctrinele false au apărut mai întâi cu neclaritate în exprimarea gândurilor cuiva, apoi s-au început „descoperirile” cuiva(din lideri), care a făcut din „descoperiri” doctrine şi apoi şi-a făcut confesiunea lui, pentru că nici o altă biserică nu recunoaşte „descoperirile” lui. Şi aşa avem tabloul pe care îl avem, când oamenii din cauza că-s multe şi felurite „secte” nu vor să citească Biblia, că „fiecare tălmăceşte Biblia cum vrea el”.
        Eu de-asta am scris ce am scris în comentariul trecut.

        Apreciază

      • Ciprian Sarivan zice:

        Da, cred ca am raspuns si eu prea dur. Imi cer scuze. Principiile de interpretare pe care le-am pus pe blog nu sunt inventate de mine. Cind am pus primul articol cu principiile de interpretare am pus si autorul. Daca sunt neclaritati adresati-va la autor, nu la mine.

        Apreciază

  3. dianna_d8 zice:

    Ciprian 😉

    Iar un articol controversat!
    L-am citit, mi se pare interesant si corect.
    Nu inteleg insa primele doua principii, sunt enuntate intr-un limbaj greoi, teologic. In privinta asta sunt de acord cu Artur. Cu restul nu sunt deloc de acord, sa ma scuze Artur.
    Ba inca mi se pare ca e teribil de pornit pe judecata…si gratuit pe deasupra pt ca principiile enuntate de tine sunt chiar corecte, exceptandu-l pe ultimul care, cred eu, ar fi trebuit sa sune asa:

    În ultimă instanţă, Dumnezeu este „autorul”, nu eroul, tuturor naraţiunilor biblice.

    „Ceea ce fac oamenii în naraţiuni nu constituie neaparat un exemplu bun pentru noi. Adesea, este tocmai contrariul”.
    Aceasta se numeste franchete. Uneori scriitorii unor carti biblice si-au povestit cu sinceritate faptele nu tocmai bune de laudat. Vezi Iona, David si chiar Pavel.

    „Nu ni se spune întotdeauna la sfârşitul unei naraţiuni dacă ceea ce s-a întâmplat a fost bun sau rău. Se presupune că suntem în stare să apreciem singuri cele relatate pe baza a ceea ce Dumnezeu ne-a învăţat deja în mod direct şi categoric în Scriptură”.
    Adevarat! Vezi episodul cu Lot si fiicele acestuia in pestera in care au locuit dupa ce Sodoma si Gomora au fost distruse din Geneza cap 19, si episodul cu Dina si fratii sai care l-au ucis pe Sihem, cel care a violat-o din Geneza cap 34.

    „Toate naraţiunile sunt selective şi incomplete. Nu ni se prezintă toate detaliile relevante. Dar ce apare însă în naraţiune este tot ceea ce autorul inspirat a considerat că îi important să ştim”.
    Si asta e adevarat. Cate volume ar fi trebuit sa contina Biblia daca scriitorii Bibliei ar fi dat detalii complete…
    Chiar si Biblia de care dispunem li se pare majoritatii oamenilor prea groasa :))

    Deci, in concluzie, sunt interesante principiile enuntate de tine dar nu ar strica sa le scri intr-un mod mai simplu, pt tot romanu’ 🙂

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s